Leker med folks liv
Jag har märkt en sak när man är ute på restaurang etc.
Om man ska ta bort något innehåll i maten, som kanske svamp, då får man det ofta i alla fall, på många ställen. Tänk om personen är allergisk, och får det i maten i alla fall, och kanske inte ser den förrän efter den börjat att äta. Vad händer då? - Jo personen kanske dör, eller i alla fall blir svårt sjuk.
Varför tänker inte de som jobbar med mat att de faktiskt leker med folks liv? Folk kan dö av att få något de är allergisk emot. Kunden har ju alltid rätt sägs det, då ska man väl få säga att de ska t.ex ta bort svampen? Jag tror inte de förstår hur allvarligt det faktiskt är att lägga i något, när man säger att man inte ska ha det. Jag önskar att de kunde lyssna mer på sina kunder, istället för att bara lägga i det i alla fall...
#1 - lina

vilken fin blogg du har :D

#2 - Evah

Tackar :)

#3 - Evalotta

Jag jobbar i restaurang (när jag inte är sjukskriven) och vi är supernoga! Om en kund inte tål något så gäller det att ta helt rena knivar osv,för att inte rester av det kunden inte tål ska komma på maten ändå. Vi har dessutom vissa skärbrädor osv som är till vissa saker. Är det saker med nötter i så har vi det aldrig i maten,utan alltid vid sidan om (vi har lunchbuffe bla). Men kunden måste förstå att vi inte kan läsa tankar också,många gånger de kommit och skällt för att man använt tomat i tex en sallad,fast kunden aldrig sa något vid beställningen:P haha

#4 - Evalotta

Sv: Ja säger man till så ska det ju självklart inte missa det.Det har hänt ifall vi haft rörigt på jobbet (disk överallt,mycket folk,inte så bra koll) så säger vi hellre till kunden att vi tyvärr inte kan garantera att måltiden har kommit i kontakt med just det som de inte tål. Inte kul när det blir så,men jag missar ju hellre en kund på en lunch än att ta livet av han/hon! haha

#5 - Evalotta

Sv: Såklart ska man göra om,men jag vet ju av erfarenhet att det kanske inte alltid är så lätt att "bara göra om". Man vill ju garantera att kunden inte blir sjuk,och det händer att varor tar slut (pga mer kunder än beräknat) och att det som är kvar kanske har kommit i kontakt med det kunden inte tål. Människor är ju allergiska mot så olika saker,nötter är vi ALLTID noga med,för det är så pass vanligt. Vi brukar ha bra kunder hos oss,de som verkligen är superallergiska brukar ringa dagen innan,det är bra för då får man verkligen koll!:) Har en sambo som varken tåll ägg,fisk eller kyckling så jag vet hur det är att äta ute med en allergiker:P

#6 - Lovisa

Håller med dig! min mamma är super allergisk mot fisk och tål varken lukte eller att äta det! så hon frågar alltid om dom steker fisk och kött på samma stekpanna och om dom säger ja så frågar hon om det inte går att ta en annan men nej det går inte förenns man säger att då går vi till en annan resturang då går det superbra och man får lite rabbat också så man inte ska ge dom dåligt rykte ;)

#7 - Evah

Sv: Jobbigt att vara allergisk :/ men bra att ni får rabatt :)

#8 - Anonym

det är riktigt dålig stil av restaurangerna! Så ska det inte vara