Video - Chit chat | Hur är jag funtad?


 
Vad föredrar ni, musik eller inte i sådana här videos? :) Jag har lite svårt att bestämma mig då det lätt kan bli lite tyst och "småtråkigt" i min smak om man inte har musik, men samtidigt kan det bli lite för mycket med musiken i bakgrunden så ni får jättegärna kommentera vad ni föredrar så får vi se i framtiden hur det blir! :)




Tips mot katastroftankar
Jag lider som många av er vet av generaliserat ångestsyndrom och lider därför av katastroftankar. Helt plötstligt från ingenstans kan mitt hjärta börja slå i 120, jag får svårt att andas och hjärnan fylls med negativa tankar och detta kan ske på en sekund. Det kan handla om att jag inte får svar när jag ringer till någon, då kan helt plötsligt min hjärna börja tänka att något har hänt, att personen kanske blivit sjuk eller liknande.

Detta är något som verkligen tar på krafterna, för adrenalinet gör mig ibland helt slut. Jag kan få jätteont i magen och behöva gå på toaletten direkt när något sådant här händer, för min kropp förbereder sig på att fly, att något hemskt har hänt fast det kanske inte alls har gjort det och även om jag är mycket väl medveten om att det kan finnas andra orsaker till att personen inte svarar i telefonen så är det svårt att tysta de där tankarna, det är något jag jobbar extremt mycket på. 

Hur gör jag då för att försöka lugna dessa tankar och istället tänka logiskt?

1. Jag försöker tänka: "Okej, jag får inget svar i telefonen nu. Personen kanske är på toa, har dålig mottagning eller helt enkelt inte hörde telefonen. Jag får helt enkelt vänta och se ett tag."

2. Om jag är orolig över hur något egentligen ligger till så brukar jag alltid fråga personen så jag inte går och inbillar mig saker bara. Jag frågar bara rakt ut om exempelvis om personen jag umgås med har tröttnat på mig. Då får jag svar på mina tankar och slipper oroa mig för den stunden.

3. Jag försöker tänka på min andning. Kommer ni ihåg att jag tipsade er om att andas i en fyrkant? Detta brukar jag försöka använda mig av så ofta jag kan och det fungerar vissa gånger. Läs mer om att andas i en fyrkant här.





8 tips - så sover du bättre
 
♥ Se till att få tillräckligt med dagsljus under dagen.

♥ Var aktiv under dagen och rör mycket på dig, men undvik helst intensiv motion sent på kvällen.

♥ Varva ner några timmar innan läggdags. Kanske ta ett varmt bad, läs en bok eller ta en kopp te.

♥ Undvik kaffe och tobak innan du ska lägga dig.

♥ Skriv ned dina tankar och planer inför imorgon eller andra saker du tänker på för att slippa oroa dig när du lägger dig.

♥ Var inte för mätt när du lägger dig, men heller inte för hungrig.

♥ Undvik långa sovmornar och att sova under dagen.

♥ Håll sovrummet svalt och mörkt och se till att du trivs och känner dig avslappnad i ditt sovrum.