Är alla överviktiga osunda?

Vad är din första tanke när du ser en överviktig människa?
Är det kanske: "Alltså, den där människan borde gå till gymmet och sluta trycka i sig massor av pizza på soffan! Det är ju inte hälsosamt att vara överviktig!"? Är du kanske en sådan person som skriver/säger till överviktiga människor: "Du borde inte äta den där bullen, tänk på din vikt och bli mer hälsosam istället!"? Det här inlägget är riktat till dig.

Om du är en sådan person som kan skriva/säga sådana saker till en överviktig människa som du inte har en aning om hur den lever, skulle du göra samma sak med någon smal/normalviktig person? - Jag tror faktiskt inte att du skulle det. Men hur vet du att den där smala personen lever sunt? Hur vet du att personen inte trycker i sig godis och skräpmat varje dag, men har svårt för att gå upp i vikt så därför syns det inte? Om du ska predika för överviktiga människor ska du väl predika för alla då eftersom även den smalaste människan med hög ämnesomsättning kan äta otroligt onyttigt och kanske inte motionerar alls, vilket faktiskt är enormt farligt det också.

Du har inte en aning om hur den där överviktiga människan du ser på bussen lever. Du har inte en aning om hur en där smala människan du ser på Ica lever. En överviktig person kan fortfarande äta sunt och motionera, men att personer lider av en sjukdom eller går på medicinering som påverkar ämnesomsättningen. Vad ska då den överviktiga göra för att passa in i din mall som "hälsosam"?

Att vara smal innebär inte alltid en sund livsstil och att vara överviktig innebär inte alltid en osund livsstil. Allt är inte alltid som det ser ut och vi måste sluta tro att vara smal är det enda rätta. Sluta inbilla dig att du ber den där överviktiga personen du inte känner att avstå en bulle och börja leva hälsosamt på grund av omtanke. Du hjälper ingen genom att fat shama. Självhat är aldrig lösningen och självhat gör inte en människa frisk. Fat shaming och body shaming över lag gör ingen frisk eller mer hälsosam. Vi är alla byggda på olika sätt och har olika förutsättningar, så innan du dömer någon annan, ta en titt på dig själv och fråga dig själv om du är så perfekt som faktiskt dömer någon utan att ha alla kort på borden.

 
 
Bildkälla


Kommentarer
Ann

Wow, verkligen huvudet på spiken där! Håller med dig till fullo

Svar: Tack så mycket :)
Evah Åberg

2016-09-12 01:37:33
URL: http://annsvenssons.blogg.se
Kimmey :)

Bra skrivet!

Svar: Tack :)
Evah Åberg

2016-09-12 05:19:38
URL: http://bimbolie.blogg.se/
Anna

Superbra inlägg. Jag har varit en av dem som tänkt dumt men ändrat på mig för jag vet inte hur personen lever sitt liv. Alla är vi olika och har olika förutsättningar.

Svar: Tack :)
Evah Åberg

2016-09-12 11:16:13
URL: http://annaspilar.se
Tobias

Bra skrivet Eva, en small person kan vara tjock på insidan. Det syns inte på alla.

Svar: Tack så mycket :)
Evah Åberg

2016-09-12 12:43:39
Mathias

bra inlägg Evah :) så synd idag att det handlar om utseendefixering och skönhets ideal också .. som du skriver en smal person kan precis som en överviktig äta hur mycket godis skräpmat mm eller tom mer och ändå inte gå upp i vikt sen en viktig detalj "mediciner" det är en väldigt stor bidragande faktor i det hela en sak många nog inte tänker på eller förstår den som är jätte smal späd tunn kanske önskar dom hade lite mer hull medans en överviktig tänker motsatt men man behöver inte vara osund för det det finns många som är överviktiga som äter väldigt sunt mycket grönt och frukt fiber mm lika väl som många smala som bara moffar i sig skräpmat godis läsk chips osv allt fett lagras ju i levern blodet och så så en smal person kan vara mer överviktig och ohälsosam än en överviktig person

Svar: Tack :)
Evah Åberg

2016-09-12 12:47:11
Celine

Sååå sant! Folk som ens tänker sånt är ju sjuka, hörde någon som sade att hon blev irriterad och kände sig trakasserad av att se tjocka människor, kände mest???? Samhället vi lever i är ju helt sjukt!

Svar: Men herregud...
Evah Åberg

2016-09-12 17:45:07
URL: http://celinelf.blogg.se
Queenceee

Så dumt att överhuvudtaget döma hur man tror en person lever vare sig den är "för" smal eller "för" överviktig. Känns som att sedan man läst alltmer om hur man ska sluta fatshama andra så har det gått över till att kritisera folk som anses vara underviktiga istället, vi smala får höra minst lika mycket dåliga kommentarer precis som många andra överviktiga. Enligt mig är det minst lika dåligt. Hade varit bäst om alla bara kunde låta bli kritisera varandras vikter oavsett :)

Svar: Jag tycker det är lika fel att body shama vem som helst, men dock kan man inte jämföra body shaming på smala människor med överviktiga då samhället och media fortfarande föredrar smala människor. Idealet är fortfarande att vara smal och kolla de flesta modeller, skyltdockor osv så är de väldigt smala. För att lyckas som artist/skådespelerska är det lättare att vara smal exempelvis. Absolut kan smala människor bli kränkta och få höra dåliga saker vilket är lika fel, men det är inte jämförbart med detta.
Evah Åberg

2016-09-12 18:26:00
URL: http://queenceee.blogg.se
N

Riktigt bra inlägg!

Svar: Tack så mycket :)
Evah Åberg

2016-09-12 19:26:58
URL: http://nouw.com/nathalienyren
N a t h a l i e

Såå himla bra sagt!!!

Svar: Tack :)
Evah Åberg

2016-09-12 19:43:16
URL: http://nathalie.vione.co
Alice

Det är så sant! Man ser verkligen inga vanor på utsidan. Dock så har ju överviktiga personer väldigt ofta väldigt dåliga matvanor, men vissa kan ju faktisk ha en sjukdom eller annat förhinder, så man ska verkligen aldrig döma någon ☺️

Svar: Många gånger är det så, likväl som en smal person kan ha väldigt dåliga matvanor :)
Evah Åberg

2016-09-12 19:45:20
URL: http://alicelilja.vimedbarn.se
Tilda Barkselius

Så otroligt viktigt!!

Svar: Ja verkligen!
Evah Åberg

2016-09-12 22:42:31
URL: http://tilda.vione.co
Queenceee

Läste ditt svar och förstår hur du menar. Dock tycker jag det kan jämföras då det börjat blivit mer "accepterat" I samhället (finns såklart mycket kvar att jobba på ännu) Bara för att media och visa I samhället föredrar smalt som ideal så betyder det inte att det är just idealet för alla oss smala.
Vissa av oss vill INTE vara så smala och kämpar för att gå upp utan resulat pga olika sjukdomar.
Då vill man inte höra "Vad fint, du är så smal" även om personen menar på ett positivt sätt.

Svar: Nej självklart är det inte ett ideal för alla människor för alla människor vill inte se ut på ett speciellt sätt, men det är en norm i samhället att vara smal. Likväl som det är en norm att vara heterosexuell fortfarande och samhället fortfarande utgår ifrån den heterosexuella normen. Det är fel att body shama oavsett kroppstyp, men fat shamingen är extrem i vårt samhälle och många kan inte ens hitta kläder i våra "vanliga" butiker och har de kläder som passar så finns det oftast en speciell avdelning för "extra stora". Smala människor kan många gånger hitta kläder i helt vanliga butiker och behöver inte gå till någon avdelning för "extra smala" (om de inte handlar på barnavdelningen vilket jag själv gör ibland haha). Där är skillnaden enligt mig, att fat shamingen blivit så extrem och samhället stöter ut överviktiga människor hela tiden. Överallt läser man om hur man bäst går ned i vikt, vilka dieter man ska gå på, hur man får bort kärlekshandtagen, hur man får en platt mage för att normen säger att man ska vara smal.
Evah Åberg

2016-09-13 17:53:29
URL: http://queenceee.blogg.se
Nettan

Bra skrivet!!

Http://nouw.com/Nettan

Svar: Tack :)
Evah Åberg

2016-09-18 13:01:28
URL: http://nouw.com/Nettan
Maria

Bra inlägg! Sen tänker jag att man måste komma ihåg att alla inte heller VILL gå ner i vikt eller vara normsmala. Många trivs i sin kropp oavsett utseende, det är oftast omgivningen som utgår från att en alltid håller på att kämpa sig ner i vikt. Att "ursäkta" någons övervikt med att det kan vara sjukdom, graviditet, stress eller mediciner är på ett sätt fel också - hen kanske bara trivs och mår bra?

Svar: Tack! :) Självklart är det så, men jag har många i min närhet som är sjuka så därför ville jag skriva detta inlägg just för att försvara de som faktiskt är sjuka och inte kan ändra på det. Även om någon är nöjd med sin kropp så har de faktiskt möjlighet att ändå ändra sin kropp, den möjligheten har inte alla.
Evah Åberg

2016-09-18 15:43:15
Challizz

Åååh VET du hur jäkla mycket överlycklig jag blev av att läsa det här?? Jag tillhör nämligen en av dessa människor som dagligen får höra det här du skriver om. Jag har aldrig varit tjock av naturen, men tampats med ätstörningar (av olika anledningar) sen jag var runt 10, därav pendlat kraftigt upp och ner i vikt. men omkring 2008 så började utan förklaring skjuta iväg i vikt och hade till slut gått upp nästan 65 kg och ingen kunde finna anledningen till varför, jag var ju så aktiv och åt inte onyttigt. så därför trodde jag att det var mitt fel och ätstörningen blev värre, så nu för nåt år sen slutade jag nästan helt att äta och min pv fick mig till en ätstörningskliniken som ordnade fram en expert som gav diagnosen Metabolt Syndrom och skrev ut medicin som tillsammans med lagom och normal mängd mat skulle hjälpa mig att gå ner i vikt. Men så höjer folk på ögonbrynen när jag talar om att jag har Metabolt Syndrom och helt enkelt inte kan gå ner i vikt på naturlig väg utan den medicin som jag har ätit i snart 1,5 år. Sedan jag fick den har jag gått ner 32 kg. men det krävdes ju då att jag skulle börja äta mer också. Ja, just det - MER MAT och INTE MINDRE! Jag åt för LITE och syndromet fuckade upp hela förbränningssystemet så kroppen konstant trodde att den höll på att svälta ihjäl och sög åt sig allt allt allt utan att förbränna NÅT, först när jag fick medicinering, hormonstabilisering och började äta 5-6 måltider om dagen så började gå ner i vikt. det var den 1:a september förra året - och jag har sedan dess gått ner 32 kg. så jag har en lång bit kvar, men det gåt åt rätt håll. men bara det att någon annan faktiskt tar upp det här och ser att jag faktiskt inte alls bara hittar på ursäkter! alla kroppar fungerar olika, min väninna gör allt för att gå upp och äter mer än hon egentligen orkar men ligger ändå kvar på 45 till sina 170 cm. ingen har rätt att döma åt endera hållet anser jag! så tack att du skrev upp detta! TACK! Jag delar gärna ditt inlägg om jag får? STOR KRAM PÅ DIG!! //Charlene!

Svar: Tråkigt att höra att du upplever detta, men skitbra jobbat att du lyckats gå ned så mycket, håller tummarna för dig! :) Du får gärna dela det. Kramar <3
Evah Åberg

2016-09-18 15:48:52
Edith

Hmm jag håller nog med dig... men till viss del inte lika mycket. Jag håller med till fullo att en smal person inte behöver vara hälsosam! Jag håller med till fullo att ingen har rätt att få någon annan att må dåligt. Andra ska skita i hur man ser ut, så länge det inte är vänner/familj som uttrycker oro.

Däremot det där att en överviktig person "kan vara hälsosam" har jag svårt att köpa. Du är långt ifrån den enda som skriver det. Hur menar ni? (Nu snackar jag INTE om media-idealets typ av övervikt, typ allt över size zero, utan riktig övervikt). Det ÄR ju inte hälsosamt att vara överviktig, inte att vara underviktig heller. Är man överviktig betyder det att man äter fler kalorier än man gör av med. "Hälsosam" är ju egentligen rent vetenskapligt att man äter motsvarande mängd som man gör av med, bestående av riktig mat. Alltså inte processad mat eller massa annat skräp. Gör man det och rör på sig så har jag väldigt svårt att tro på att man samtidigt är överviktig. Sen tycker ju många att "hälsosam" är när man är lycklig och nöjd med tillvaron och då blir det såklart en annan femma.

Lite rörigt kanske men förstår du vad jag menar? Jag har alltså sammanfattningsvis svårt att koppla ihop "överviktig" och "hälsosam".

Svar: Jag rekommenderar att läsa på om exempelvis sjukdomen hypotyreos och många människors livsstil med den sjukdomen där de kan tränar 5 dagar i veckan och äta rätt men ändå inte gå ned i vikt. Det finns fler sjukdomar som påverkar ämnesomsättningen och detta är en av dem.
Evah Åberg

2016-09-18 16:45:46
URL: http://dandelioness.blogg.se
Nelly

Riktigt bra inlägg! Jag önskar att alla människor bara kunde sluta bry sig om vad andra väger (så länge det inte är någon släkting/vän som är sjukligt under/överviktig och verkligen behöver hjälp)

Det finns ju liksom bara 2 alternativ. Antingen är en person nöjd med sin vikt, eller så är personen inte nöjd med sin vikt.
Så om personen nu är nöjd, varför ska då andra komma och säga annat, vad ger dom den rätten? Och om personen nu inte är nöjd, då är ju personen väl medveten, kanske försöker göra något åt situationen eller helt enkelt inte kan. Det lär ju inte bli bättre av nedlåtande kommentarer då :/

Svar: Tack så mycket :) Precis!
Evah Åberg

2016-09-20 00:31:30
URL: http://nouw.com/nellyryberg
Viktbalans

Alla personer är olika. Varken elitidrottare eller fotomodeller har en normal kroppsvikt. BMI är också mycket missvisande då övervikt kan bestå av muskler. Det skiljer också mellan tjejer och killar vad som är hälsosamt. För tjejer är det t.ex. inte hälsosamt att ha mindre än 20% kroppsfet, medan det för killar är hälsosamt med 10%.

Svar: Intressant! :)
Evah Åberg



Kommentera här
* Alla kommentarer ska först godkännas av mig.

* Alla kommentarer jag finner stötande mot mig eller andra kommer att raderas.

* Kommentarer som "allt bra?" osv raderas, läs inlägget istället!

* Kom ihåg att ditt IP-nummer alltid loggas och att du aldrig är helt anonym på nätet!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:


Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Jasper Roberts - Blog