Alternativa tankar

Har du hört talas om alternativa tankar någon gång?
Det innebär att man försöker ersätta en dålig tanke med andra logiska och möjliga tankar. Det här håller jag själv på med nu och har skrivit ned ett antal alternativa tankar i mitt block som jag ska tänka när mina katastroftankar blir för jobbiga. Det här har hjälpt mig jättemycket faktiskt och jag som är en känslomänniska behöver verkligen mer logiska och möjliga tankar i mitt huvud så att jag kan se fler alternativ och inte bara se svart eller vitt.

Några exempel på tankar och alternativa tankar:

1. "Min partner svarar inte när jag ringer. Hen har tröttnat och träffat någon annan. Jag kommer bli lämnad nu..."

Alternativ tanke: Hen har förmodligen mycket att göra just nu. Kanske sitter i ett möte, är på toa eller inte hörde telefonen. Hen kommer ringa upp när hen har tid.

2. "Min kollega fräste till åt mig idag. Hen gillar inte mig och pratar säkert skit om mig till andra."

Alternativ tanke: Hen har förmodligen en dålig dag. Kanske har bråkat med sin partner, ont någonstans eller bara känner sig väldigt ledsen och sur. Det kommer kännas bättre imorgon."

Det finns oftast en förklaring till att saker och ting sker och ibland kan det verkligen vara bra att kunna se fler alternativ innan man tänker det värsta möjliga. Så jag hoppas att detta även kan hjälpa er.

Imorgon kommer det komma upp ett inlägg om ett nytt samarbete jag har här på bloggen så håll utkik! :)


Böcker får mig att må bättre

Under januarimånad har jag snart läst ut 4 böcker om ångest, relationer och hur man börjar må bättre.
Jag SKA ta mig ur detta. Jag är så jävla bestämd på detta och jag har lärt mig så extremt mycket om mig själv under denna månaden. Det har varit en väldigt jobbig månad med mycket problem, mycket gråt och ångest men jag börjar förstå mig själv. Jag lär mig något om mig själv varje dag och sakta men säkert tar jag mig framåt.

Ni som bråkat med psykisk ohälsa vet att det ibland känns som man står still, men det gäller att se minsta lilla framsteg man gör. I början av månaden hände saker som verkligen fick mig att tänka till och inse saker som jag inte gjort innan och nu har jag faktiskt utvecklats i raketfart. Jag är inte där än, men jag är mycket längre fram nu än jag var för några månader sen.

Tänkte även beställa mer böcker under veckan, för det är något som faktiskt hjälper. 2017 ska bli året där jag kommer närmare och närmare mina mål, jag SKA må bra, på riktigt!


Rädda LSS


Ni kanske har sett alla inlägg och artiklar om att assistansen och LSS ligger i farozonen. Det sker indragningar hela tiden och ett flertal funktionshindrade människor mister sin assistans, något de behöver för att överleva. Många av de som har assistans och LSS klarar sig inte utan sina assistenter, ändå dras det in och de får helt enkelt stå på egna ben.

Gå med i gruppen "Assistans är frihet! Rädda LSS!" på facebook och gör skillnad du också. Håll utkik där efter mer uppdatering gällande manifestationen.

Tillsammans är vi starka och tillsammans kan vi göra skillnad!
Vi ska stå upp för de utsatta människorna i samhället och om inte du och jag gör det, vem ska då göra det? Jag är en stolt personlig assistent för jag vet att jag gör livet bättre för en annan individ. Det kan du också göra genom att kämpa för LSS. Tillsammans räddar vi liv!

Filmtipset #11

 
 
"I den tidiga feministrörelsen tvingades kvinnor under jorden i en farlig katt-och-råtta-lek med en allt mer brutal stat. De var arbetande kvinnor som hade sett att den fredliga protesten inte uppnådde någonting. De såg en mer radikal kamp som den enda vägen till förändring. De var villiga att förlora allt i sin kamp för jämlikhet - sina jobb, sina hem, sina barn och sina egna liv. Maud var en sådan fotsoldat. Berättelsen om hennes kamp för värdighet och en röst är både gripande och kraftfull men också djupt hjärtskärande och mycket inspirerande."



Jag personligen älskade denna filmen och rekommenderar alla att se den, oavsett kön, ursprung och läggning.

Den visar hur kvinnan har haft det genom tiderna och hur hon fortfarande har det i många länder. Sverige är ett väldigt bra land, men vi är fortfarande inte helt jämställda. 

Jag beundrar dessa kvinnor som stod upp för oss och gjorde så vi är där vi är idag. Utan dem hade jag inte ens fått suttit och skrivit det här nu. Tack vare dessa kvinnor som kämpat sig igenom slag, sparkar, hån och hat har vi idag rösträtt. Vi har rättigheter till sjukvård, till våra barn, till utbildning och arbeten. Så tack till alla starka kvinnor där ute, jag älskar er för alltid! ♥

Två år sen mitt öppna brev skrevs


Idag är det två år sen min bloggportal delade mitt öppna brev till mina mobbare i 8:an. Även Stiftelsen Friends som jobbar för att bekämpa mobbning delade mitt inlägg och det blev väldigt uppmärksammat. Jag fick enormt många fina och stöttande kommentarer på detta inlägg och fler delade med sig av sin historia kring mobbning. Att se detta minnet på facebook och se hur jag faktiskt vände något negativt till något positivt gör mig riktigt stolt och jag är stolt över att jag vågar prata öppet om det! Vi är flera som råkat ut för mobbning men vi kämpar tillsammans. 

Låt ingen någonsin trycka ned dig. Du är värd så mycket mer och de som inte ser hur bra du är är de som förlorar för de förlorar nämligen en underbar och fantastisk person. Kämpa på och ge aldrig upp! 

Direktlänk till inlägget för dig som vill läsa min historia

Må bra tips - beröm dig själv


När man mår psykiskt dåligt kan det ibland vara jobbigt att göra de mest vardagliga sakerna som alla tar för givet att man kan göra. Det kan handla om att laga mat, ta ut soporna, duscha eller städa. Om man lider av en depression exempelvis kan det vara svårt att till och med ta sig ur sängen.

När jag hamnar i sådana perioder där allt bara känns jobbigt och jag inte finner motivation till att göra något så brukar jag berömma mig själv väldigt mycket.

Som igår färgade jag håret, jag duschade, jag tvättade, bäddade rent i sängen och efter det sa jag till mig själv:
"Fan vad bra du är som gjort allt detta idag. Du är grym som kämpar trots att det känns tufft!". Det kanske kan låta skittöntigt men skit i vad andra kommer tycka om det, för det viktiga är att du börjar må bra igen och hittar tillbaka till glädjen i livet.
Det bästa sättet att hitta glädje är att tänka positivt, även på sådana här saker.

Tryck inte ned dig själv för att du tycker det är jobbigt att ta ut soporna, beröm dig själv istället för att du faktiskt gör det fast det känns som världens största grej. Beröm dig själv för minsta lilla sak du gör. Detta gör i alla fall mig gladare och ger mig mer motivation till att göra ännu mer.

Veckans kroppsinspiration #32

 

Bildkälla

Jag vägrar medicin

Sen jag började öppna mig om min psykiska ohälsa så har folk pratat med mig om mediciner.
Läkare, vänner, människor över internet, träningskompisar. Många verkar tro att en tablett löser allt och om man inte vill ta tabletter så mår man egentligen inte dåligt.

Jag är en av de som vägrar medicin så länge jag kan, för det är inte aktuellt för mig. Jag vet vad jag behöver jobba på, därför jobbar jag på mina problem från grunden istället för att ta en medicin. Missförstå mig inte, mediciner kan vara jättebra för vissa personer, men jag tror att många gånger utnyttjas det för att det inte finns tillräckligt resurser eller kunskap alla gånger och då är det lättare att bara skriva ut medicin.

Medicin för mig skulle bara göra att jag skjuter problemen framför mig istället för att jobba bort dem och jag är inte en sådan person som tycker det är bra att skjuta upp problemen eller skjuta undan mina känslor. Jag tar hellre tag i det direkt och gräver så långt jag kan för att reda ut det. Jag gör framsteg varje dag och på bara några månader har jag utvecklats extremt mycket och jag vet att det enbart beror på mig själv, för att jag aldrig ger upp. Jag är inte rädd för att visa mina känslor eller visa mig "svag".

Jag har klarat mig så bra utan mediciner och jag tänker inte börja nu när jag börjar hitta min väg. Mediciner kan lösa mycket för vissa, men det löser inte allt och det är inte för alla.


Saker att tänka på


Välja bort sådant som ger mig negativ energi. - De där tjejgrupperna jag var med i på facebook valde jag att gå ur då det gav mig för mycket negativa tankar. Jag kunde inte låta bli att läsa, så därför valde jag att gå ur. För att må bra ska jag omge mig med positiva tankar.

Att släppa kontrollen. - Jag kan inte ha kontroll på allt. Det som är menat att hända kommer att hända oavsett. Jag kan inte kontrollera vad som händer, jag kan bara kontrollera hur jag reagerar.

Mitt sätt behöver inte alltid vara rätt. - Människor kan ha ett annat synsätt och tankesätt än mig utan att det innebär att det är fel. Det finns alltid tusen olika sätt att se på saker och ting och om jag slutar fokusera på bu, så kan jag se att även bä kan vara positivt. Jag tror att jag missar mycket för att jag fokuserar för mycket på min egna tanke om vad som ska ske/vad som är rätt.

En tanke är bara en tanke. - Bara för att jag tänker något så innebär inte det att det stämmer. Ibland kommer hjärnspöken och det är just vad de är. Oftast är inte hjärnspökena sanning, så låt dem bara vara där.


Vad jag gör för att må bättre

När man lider av ångest eller någon annan form av psykisk ohälsa så kan det vara svårt att veta vad man ska göra för att må bättre. Man vet att en bra kost, motion och bra sömn bidrar till ett bättre mående även psykiskt, men utöver det då? Det kan kännas som att man hela tiden försöker hitta vägar för att må bättre men aldrig lyckas, så därför tänkte jag tipsa er om saker jag gör för att må bättre.

 
Hypnos. - Jag har provat hypnos via ljudfiler för att lära mig slappna av och hitta mig själv. Jag hittade på ljudbok via appen nextory som heter "Tillit till livet och dig själv". Therese Lindgren tipsade även om en avslappnande hypnos. Direktlänk. Jag har bara provat några gånger, men hittills har det fått mig att slappna av i alla fall.

Läser på om mitt mående. - Jag beställer böcker, jag googlar och jag pratar med andra i samma situation för att hitta tips på att kunna hantera min ångest och bli bättre. Det hjälper mig otroligt mycket och jag börjar förstå mig själv mer och mer hela tiden. När man förstår sig själv och hittar tips är det lättare att göra något åt det.

Tar hjälp av änglar och orakelkort. - Det här kanske låter töntigt i mångas öron, men för någon vecka sen hittade jag tarotguiderna och efter det har jag börjat läsa deras inlägg varje dag och det hjälper mig faktiskt att hålla modet uppe. De lägger varje dag upp peppande ord om att man ska tro på sig själv, att man ska våga släppa in kärlek osv och just de här orden behöver jag. Det känns som jag får vägledning av det här faktiskt. Direktlänk till tarotguiderna.


Våga vägra skam


Alltså wow... Kommer ni ihåg artikeln om fördomar kring psykisk ohälsa jag skrev i somras? Nyheter24 valde att dela den igen nu för några dagar sen och shit vilken respons den har fått. När Elin på blogg.se skickade denna bilden till mig för några dagar sen så hade den nått ut till över 131 000 människor... Känns helt sjukt faktiskt men väldigt, väldigt kul!

Tusen tack till alla som delar, läser, kommenterar och allt. Ni är fantastiska! Detta är ett sådant viktigt ämne så fortsätt sprida det och fortsätt prata om psykisk ohälsa. Våga vägra skam! Våga vägra att tystas ned. Vi kämpar tillsammans! 

Jag är en krigare som lider av ångest

 

Har du någon gång bränt dig i solen? Din hud blir alldeles röd, den bränner och du kan knappt röra dig för att det gör så ont. Du kan inte ligga ned, du kan inte gå, du kan inte sitta för smärtan är för stor. Så skulle jag beskriva ångest, men då är det inte min hud som bränner, det är insidan, min själ. Skillnaden är att det finns ingen kylande salva jag kan ha på min själ för att den ska sluta bränna. Det hjälper inte att badda själen med en svalkande trasa så att den röda brännande känslan lägger sig, det är mer komplicerat än så.

Att lida av ångest är ett krig. Ett krig mellan sig själv och sin hjärna. Ett krig man inte bara kan fly ifrån, för man kan inte fly ifrån sig själv. Samtidigt som man krigar mot sin egen hjärna för att övervinna sina hjärnspöken så måste man också kriga mot samhället och dess fördomar. Där man hela tiden ifrågasätts om man inte överdriver, om man inte bara vill ha uppmärksamhet, om man inte bara är lat eller om man kanske inte borde låsas in med tvångströja för man är ju psykisk sjuk. Människor dömer ut en, människor tar avstånd men många av er tror att vi väljer detta, att vi gör det för att få en gnutta uppmärksamhet eller för att det är en trend.


Många dömer oss med psykisk ohälsa som svaga individer, som samhällets bottenskrap för idag ska man ju vara
hårdhudad och inte visa några känslor och du får absolut inte be om hjälp för du ska klara allt själv. Du ska vara den där perfekta personen som har en fantastisk karriär, du ska ha en fantastisk familj, du ska ha ett fantastiskt förhållande med både partner och vänner. Du ska samtidigt träna, ha fritidsintressen, engagera dig i samhällsfrågor och bry dig om ditt utseende, då är du stark och bra.


Men vet du vad? - Det är inte starkt att trycka undan sina känslor och aldrig må dåligt. Det är inte starkt att inte våga be om hjälp när man behöver det och det är absolut inte starkt att trycka ned andra människor. Det som är starkt är att kunna erkänna att man inte klarar allt själv. Det som är starkt är att kunna be om hjälp och vara medveten om sina känslor och tankar. Det som är starkt är att veta att man inte behöver vara perfekt utan att man duger exakt som man är, med sina hjärnspöken, med sina känslor och med sin ångest.

Jag är inte svag som lider av ångest. Jag är en krigare som varje dag reser mig upp trots att min själ ibland känns som den ska brinna upp. Jag är en krigare som vågar berätta om detta och står upp för mig själv. Jag är en krigare som vågar säga att jag är exakt som vilken människa som helst, men som lider av ångest och kämpar dagligen för att bli frisk.

Du har ångest, men du är inte din ångest!


Tjejer som skuldbelägger andra tjejer

Jag är med i två stycken tjejgrupper på facebook och helt ärligt tänker jag går ur båda. Grupperna startades för att tjejer ska stötta varandra, att tjejer ska få prata om sina tankar, känslor och upplevelser och få tips, råd och någon att prata med, någon som lyssnar och finns där. Men tyvärr ser jag alltför mycket negativt vilket bara gör mig ledsen. Många tjejer där inne kränker andra, de skrattar åt andra, de gör personen till åtlöje och de skuldbelägger offer. De sätter en enorm press på andra tjejer som redan mår dåligt och har en enorm press på sig. Jag ska skriva ned några exempel på vad jag menar med att skuldbelägga och kränka. 

Trådstartarens problem:
"Jag mår jättedåligt för att min kille kollar på porr. Jag känner mig otillräcklig, ful och jag jämför mig med de tjejerna."

Tjejernas svar:
"Han kanske kollar på porr för att du är tråkig i sängen? Testa att göra saker som de gör i filmerna så kanske han slutar."
"Du vet väl att det bara är oattraktivt att vara svartsjuk och osäker? Tro på dig själv istället för att ta ut dina problem på honom."

Trådstartarens problem:
"Min kille har varit otrogen."

Tjejernas svar:
"Du kanske kvävt honom eller varit för tråkig i sängen så därför han gick till någon annan? Du kanske borde ha sex med honom oftare."

 
Här skriver tjejer som redan mår dåligt, många lider redan av dålig självkänsla och då får de höra vad oattraktiva de är som är osäkra och mår dåligt. De skuldbeläggs för val deras killar gör för de måste uppfylla killarnas krav för att de inte ska vara otrogna. Vem bryr sig om vad som är attraktivt och oattraktivt när någon uppenbarligen mår dåligt?! Försök istället att komma med tips och råd om hur personen kan börja må bättre och bli trygg och säker i sig själv.

Varför ska man tvingas att ha sex på sådana sätt man inte vill ha sex eller varför ska man behöva ha det oftare om man inte vill det för att ens partner inte ska vara otrogen? Någon som redan mår dåligt behöver inte tryckas ned ytterligare, för personen blir inte säkrare av det. Personen behöver stöttning, tips och råd hur man faktiskt kan må bättre och hur man slutar vara svartsjuk och osäker. Det de här tjejerna gör nu är att skuldbelägga offren och göra det hela värre, vilket leder till att de ökar pressen på hur en kvinna ska vara.

♦ Hon ska vara en sexgudinna, men inte ha legat med för många.
♦ Hon ska vara säker på sig själv, men inte för säker.
♦ Hon ska ta lättklädda bilder till sin man för att hetta upp sexlivet, men hon får skylla sig själv om de läcker ut.
♦ Hon ska ställa upp på porrfilmssex och ta den i alla hål som finns för att inte vara tråkig, för är hon det så kanske han är otrogen.
♦ Hon ska ställa upp för sin man, men hon får inte ställa krav tillbaka, för då kväver hon honom.
♦ Hon ska tänka på att träna, äta rätt, sminka sig och klä sig snyggt, men hon får inte bli för snygg.

Detta är bara några exempel på pressen och dubbelmoralen över hur en kvinna ska vara enligt de här människorna. Och helt ärligt, jag spyr på alla jävla idealbilder. Jag spyr på att skuldbelägga offer och att kränka andra människor. Stötta varandra istället till att må bättre så kommer samhället bli en bättre plats med säkra och trygga människor!

Magkänsla eller hjärnspöken?

Jag vet ju att många av er som läser min blogg lider eller har lidit av psykisk ohälsa och därför vill jag faktiskt fråga er lite saker och få hjälp att reda ut saker i mitt huvud för jag tror faktiskt att vi tillsammans kan komma på ett bra svar.

Man får ju ofta höra att man ska lita på sin magkänsla för att den alltid säger sanningen. Men vi som lider av ångest, hur ska vi kunna avgöra vad som är ångest och vad som är den så kallade magkänslan? Jag som lider av generaliserat ångestsyndrom kan ju i princip oroa mig för allt, även saker som inte är något att oroa sig för. Vissa dagar finns det inte ens någon logisk förklaring och jag kan inte ens sätta ord på min oro, den bara finns där.

Hur gör ni för att kunna avgöra vad som är magkänsla och vad som bara är hjärnspöken? Litar ni på er magkänsla om ni har någon? Hur känns magkänslan och hur känns hjärnspöken/oro/ångest för er? Jag behöver verkligen alla svar jag kan få, oavsett om du lider av psykisk ohälsa eller inte så uppskattar om ni tar er tid att svara på detta, tack! ♥


Psykisk ohälsa ser olika ut

Psykisk ohälsa är ett väldigt stort begrepp som kan yttra sig på många olika vis.
Det finns olika slags diagnoser inom detta och några exempel är ångest, panikångest, depression, OCD (tvångstankar) och fobier exempelvis. Att lida av psykisk ohälsa kan alltså innebära väldigt många olika saker.

Det som dock är viktigt att tänka på är att psykisk ohälsa yttrar sig olika för alla. Vissa som lider av social fobi kan utan problem åka buss men har problem med att gå i en mataffär, medan för andra är det tvärtom. Att må dåligt psykiskt är individuellt och du kan alltså inte säga att Jonas inte kan lida av social fobi för att det inte yttrar sig på samma sätt som för dig.

Du kan heller inte säga att du aldrig skulle åka buss om du led av social fobi för det vet du inte när du inte lider av det. Det är omöjligt att veta hur du skulle tänka, känna och resonera om du led av social fobi. Diagnoser yttrar sig på olika sätt och det är okej. Du och Jonas behöver inte vara exakt likadana för att ha samma diagnos.


2017, välkommen

Nu har hela 2016 gått och vi är på den första januari 2017.
Åren bara springer iväg... 2016 har varit ett lärorikt år. Jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och jag har tagit stora steg fram i livet. Jag har börjat förstå mig själv och en av de viktigaste lärdomarna jag har fått är att se mina egna fel och brister och faktiskt ta steget att göra något åt dem.

Jag är långt ifrån perfekt, jag gör fel och jag väljer fel väg ibland. Jag rusar iväg och går för mycket på mina känslor istället för att ibland tänka ett steg längre. Men jag har insett att jag kan göra något åt det. Jag kan stanna upp och tänka till innan jag rusar iväg i tanken.

Jag har också lärt mig att de flesta människor känner rädsla och ensamhet. Att det är så många där ute som kämpar med olika saker och tänker som mig. Att det är så många där ute som delar min ångest och mina känslor. Jag har även lärt mig att acceptera våra olikheter och försöka lära mig av andra människor istället så att jag kan bli en bättre version av mig själv.

Jag har en bit kvar att gå, men jag kommer fortsätta kämpa 2017. Jag har kommit så långt och börjat ändra tankesätt och jag tänker inte sluta nu. Nu märker jag att jag faktiskt kan. Jag klarar det här och även om livet ibland känns som en enda stor uppförsbacke så finns det något fint där uppe på berget som väntar på mig. Jag kanske inte kommer ha lärt känna mig själv till fullo om ett år, men jag kommer ändå vara ett steg närmare för jag slutar inte kämpa.

2017, här kommer jag och jag hoppas att ni tänker fortsätta kämpa ni också! Kram ♥


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...